Thursday, June 11, 2009

the reality of life..

kita tak blh nak halang
apa yg org nak cakap tentang kita....

kita tak blh nak paksa
utk org percayakan kita.....

kita tak blh nak sekat
utk org meReka2 cerita tntg kita.....

apa yg penting..
kita tau sapa kita......
'n' slalu ucap Alhamdulillah atas apa yg berlaku di atas
kita tak berhak utk mmbalas ......

klau kita buat baik...tp tak dihargaii...
malah di keji......
org sebegini tak layak di gelar sahabat ...
jauhkan diri daripada org2 spt ini.....

bkn utk memadankan muka dia...
tapi utk mengelakkan diri dari berCakaran dgn dia...
mengelakkan diri dr menyebut atau mengata dia lg ...
utk mengelakkan pahala yg ada sedikit ni di beri pd dia....
kerana dia seorg yg tak tahu mghargai.....

sebuah hadis ada mengatakan..
andai kita mendoakan ...
'ya ALLAH, ampunkan dosa org yg menyakiti ku, memfitnahku, menghina ku, menitiskan air mata ku....'
nescaya di sana ada sebuah syurga yg menanti kita......
apabila kita meminta Allah mengampunkan org2 seperti ini..

post ni buat aku terpikir sejenak..

ada betulny ape yang dikatakan..
post ni aku ambik dari blog sarah..
mmg btl ape kata sarah..
xpe la..walau ape yang berlaku,
yang penting kita tahu siapa kita..
orang yang mcm tu kite xperlu nk tuju kan kat dia..
dia sendiri akan terasa sendiri sbb dia tahu sapa diri dia..

disini aku ingin meminta maaf andainy aku ada salah silap....

Rasulullah SAW bersabda : "Takutlah ghibah(mengumpat). Ia lebih buruk dari zina. Lelaki berzina lalu taubat, Allah menerima taubatnya. Sedangkan Allah tidak mengampuni orang yang ghibah(mengumpat) sebelum orang yang diumpat memaafkannya"...nauzubillah..di kesempatan ini aku nk minta maaf kalo2 aku mengumpat atau terumpat rakan2 secara depan2 atau blkg2..aku insan yg lemah..sesungguhnya manusia itu sering lupa dan kerap kali melakukan kesilapan..skali lg aku mohon maaf kpd teman2 sume..sampai2kn lah kepada yang lain dan same2 kite mohon maaf ngn teman2.. apabila kite mintak maaf tp x dimaafkan, urusan kita sesama manusia dah selesai yang tinggal urusan org yang x memaafkan orang itu dengan ALLAH.. sedangkan lidah lg tergigit ape tah lg manusia.. sedangkan nabi ampuni umatnya.. siapalah kita~

renung2kn dan selamat beramal..


kredit to: sarah oci~

No comments:

Post a Comment